De derde editie van de Dutch Health Week, die van 7 tot en met 14 april is gehouden, heeft meer dan 55 duizend bezoekers getrokken. De drie vakbeurzen rond ICT, food en facility in de zorg waren goed voor ruim 32.500 bezoekers. Daarmee heefft de Dutch Health Week volgens de organisatoren de verwachtingen overtroffen.
“Het bruiste in de stad, de interesse in activiteiten was enorm“, aldus Audrey Wilschut, beursmanager Zorg en Onderwijs bij Jaarbeurs en projectleider Dutch Health Week. “We hebben samen met veel Utrechtse organisaties, van klein tot groot, een mooie basis neergelegd voor volgende edities.”
‘’De verwachtingen voor Dutch Health Week waren hooggespannen en zijn meer dan waargemaakt’’, zegt directeur-bestuurder Cor Jansen van Utrecht Marketing. ‘’Ik heb mij met groot plezier ondergedompeld in het veelzijdige programma dat eens te meer laat zien dat er in Utrecht niet alleen gesproken wordt over samen werken aan een gezondere, duurzamere toekomst, maar dat het hier elke dag niet aflatend opnieuw in de praktijk wordt gebracht.’’
“Het was fantastisch”, reageert Ruud Koolen, director Dutch Health Hub. “De hele stad was in beweging voor zorg en gezondheid.”
Duurzame samenleving
Met de Dutch Health Week wil Utrecht zich laten zien als dé regio die actief werkt aan een gezonde, duurzame samenleving. Dutch Health Week wordt ondersteund door Koninklijke Jaarbeurs, Utrecht Marketing, ROM Utrecht Region, Economic Board Utrecht en Gemeente Utrecht.
Stad in beweging
Voor het derde opeenvolgende jaar waren er verspreid door de stad allerlei activiteiten voor bewoners en zorgprofessionals. Dit jaar konden bezoekers onder meer meedoen aan de Vitality Experience en sportlessen. Ook stond er een concert van het alzheimerkoor, een expositie bij de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) en een open dag bij bloedbank Sanquin op het programma. Bij Koninklijke Jaarbeurs waren drie vakbeurzen, te weten Zorg & ICT, Zorg & Food en Zorg & Facility. Voor mensen met een beperkingen waren er bovendien de VeineDagen. Burgemeester Sharon Dijksma gaf tijdens Culturele Zondag Beating Heart het startschot van de Dutch Health Week.
Gezonde toekomst
Verspreid door de stad, in diverse wijken, was er tijdens Dutch Health Week daarnaast een gratis programma vol theater, workshops, sportlessen, kunst en film. Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs: “Samen met onder andere gemeente Utrecht, Utrecht Marketing, FC Utrecht, TivoliVredenburg en Centraal Museum hadden we het doel om de events en activiteiten over de hele stad te laten uitstromen en slimme samenwerkingen aan te gaan met partners uit diverse sectoren”, blikt CEO Jeroen van Hooff van Koninklijke Jaarbeurs terug. “Zo hoopten we de hele stad te activeren en dat is gelukt. Met elkaar hebben we een inspirerend meerdaags festival neergezet en dit biedt veel perspectief voor een gezonde toekomst voor de stad.”
Nieuwe vakbeurzen
De organisatie van de Zorg&’24 vakbeurzen kijkt terug op een drukbezochte succesvolle editie met zeer tevreden reacties van exposanten en bezoekers. Koninklijke Jaarbeurs organiseerde naast de vakbeurs Zorg & ict twee nieuwe zorgvakbeurzen: Zorg & food en Zorg & facility. De vakbeurzen trokken gezamenlijk ruim 32.500 bezoekers. Met het thema ‘Fit for the future’ inspireerden meer dan 350 exposanten en 400 sprekers bezoekers over innovaties en oplossingen op het gebied van digitale transformatie, duurzame voeding en facilitaire zaken.
Digitale transformatie
Op vakbeurs Zorg & ict, het grootste health tech evenement van Nederland, werden zorgprofessionals geïnformeerd en geïnspireerd door slimme technologieën, innovaties, producten en diensten van aanwezige exposanten. “Wij ontvingen hele directe feedback van bezoekers, waardoor wij weer kunnen leren en een beter product kunnen maken, wat ook beter aansluit bij wat de zorg echt nodig heeft”, vat exposant Jan-Willem Heeg van Tinybots de bevindingen samen. Ook dagvoorzitter en tech educator Jim Stolze kijkt tevreden terug. “Een toekomstbestendige zorg gaat over samenwerken. Niet alleen tussen mensen en mensen, maar ook tussen mensen en machines. Als er één plek is waar data het verschil kan maken is dat de zorg.”
Gezonde voeding
Vakbeurs Zorg & food stond volledig in het teken van de toekomst van gezonde voeding. “Het is mooi om te zien hoe de beurs zich heeft ontwikkeld tot een kwalitatief hoogwaardig platform”, reageert exposant Bidfood. “Wij vinden het belangrijk dat er een gespecialiseerde beurs is voor eten en drinken binnen de zorg. Het is een meerwaarde voor alle zorgorganisaties en verbonden bedrijven om deze beurs te bezoeken en de plek waar alle professionals in deze markt elkaar ontmoeten en mooie co-creaties ontstaan.”
Passende zorg
Zorgprofessionals deden tijdens de vakbeurs Zorg & facility kennis en inspiratie op rondom facilitaire zaken in de zorgsector. Zo staan zorgorganisaties voor de uitdaging om passende zorg voor meer patiënten en cliënten te bieden met minder mensen en een beperkt budget. “Zorg & facility was voor ons dé gelegenheid om direct in contact te komen met onze belangrijkste doelgroep: de zorgprofessionals”, aldus exposant Okke Vaassen van Miele Professional.
De volgende vakbeurzen Zorg&’25 vinden plaats van dinsdag 8 tot en met donderdag 10 april 2025 in Koninklijke Jaarbeurs tijdens Dutch Health Week.