HoloMoves lanceert mixed reality game voor revalidatie

dutchhealthhub
13 juni 2023
4 min

We zijn weer een nieuwe sport rijker in ons land: TafelBal. Speciaal ontwikkeld voor hersenletselpatiënten, die met deze Mixed Reality game hun arm-hand problematiek kunnen trainen door ballen en blokjes in doelen te brengen en zo punten kunnen scoren.

Op 13 juni lanceerden Karen Stolk en Winnie Meijer van HoloMoves officieel deze revalidatiegame tijdens het Open Health Lab Symposium tijdens Dutch Health Week 2023 in Utrecht.

TafelBal is in nauwe samenwerking ontwikkeld met De Hoogstraat Revalidatie en Zorgspectrum (locatie Geinsche Hof, afdeling GRZ). Alle patiënten met uitdagingen op het gebied van arm-hand problematiek, worden door slim design op elk gewenst niveau uitgedaagd. Die uitdaging past bij de therapeutische behoefte en is  gebaseerd op het Concise Arm and hand Rehabilitation Approach in Stroke (CARAS) protocol.

Voor TafelBal kreeg het jonge Utrechtse bedrijf vorig jaar financiering vanuit het POC Fonds dat mede mogelijk gemaakt is door cofinanciering van de Provincie Utrecht en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) via ROM Utrecht. “Daarmee konden we ons totaal focussen op de ontwikkeling voor deze software voor de zorg.”

TafelBal: mixed reality game

HoloMoves is in 2019 gestart vertelt Meijer, één van de oprichters van het Utrechtse bedrijf dat software ontwikkelt voor mixed reality (MR) brillen. Daarmee kunnen patiënten zelfstandig oefeningen doen, zich beter laten inlichten en daardoor hun opname/revalidatietraject versnellen. Inmiddels ontwikkelde HoloMoves informatiemodules, beweeggames en e-learnings die allemaal het revalidatieproces helpen intensiveren. “We ontwikkelen alles in samenwerking met therapeuten, patiënten en specialisten”, aldus Meijer. “De uitdaging zit vooral in de implementatie. In de zorg is men nog niet altijd gewend aan innovaties. We geloven dat onze techniek goed inzetbaar is om het probleem van tekort aan mensen in de zorg op te vangen.” Met TafelBal, dat al in negentien talen beschikbaar is, hoopt Meijer de wereld veroveren.

De game TafelBal is gericht op een patiënt van 65 jaar die revalideert na een hersenbloeding en nu kampt met arm-hand problematiek, lichtte Karen Stolk, fysiotherapeut en wetenschapper, toe. “Het is een intelligente game die leert wat je al kan, en je steeds verder uitdaagt dankzij een zogeheten ‘Dynamic Difficulty’ systeem.”

Dit systeem bepaalt aan de hand van wat de patiënt doet, welke volgende spelmechanieken er geïntroduceerd moeten worden. Hoe meer de patiënt speelt, hoe meer TafelBal binnen de speelsessie aansluit op de competenties van de patiënt. Stolk: “En hoe meer je traint, hoe beter je functies weer worden en hoe eerder je naar huis kan. Ieder kan met dit spel op zijn eigen niveau high scores halen.”

Groepstherapie 

TafelBal kan goed in groepstherapie worden gespeeld, stelt Stolk. “Omdat iedereen het zelfstandig kan spelen, is er meer tijd over voor de therapeut om mensen te begeleiden. Door de game kunnen revalidanten ook meer oefenen op meer momenten op de dag.”

Dankzij deze intelligentie van het spel hoeft de therapeut er minder betrokken bij te zijn. Wil je als therapeut toch meer invloed uitoefenen om het spel beter te laten aansluiten op een therapie, dan kan dat. De therapeut kan de patiënt tussendoor ook taken geven om specifiek te trainen op één doel. Het Dynamic Difficulty systeem merkt aan het gedrag van de patiënt dat hij of zij een bepaald therapiedoel nastreeft en zal hierop inspelen in de rest van het spel.

Ecosysteem opzetten voor zorg

Het voordeel van Mixed Reality is dat je de omgeving blijft zien en in elkaars ogen kan kijken tijdens het spel, legt Stolk uit. “Patiënten die angstig zijn kunnen makkelijker worden begeleid. We blijven verder ontwikkelen in de toekomst met meer therapeutische interfaces, persoonlijke accounts, meer instelbaarheid en competenties.”

Met de doorontwikkeling hoopt HoloMoves het hersenletselpakket uit te breiden, nieuwe doelgroepen aan te boren. “We willen echt een ecosysteem opzetten samen met de zorg”, aldus Meijer.

HoloMoves blijft verder gaan met de ontwikkeling van mixed reality projecten. Zo zijn ze bijvoorbeeld een samenwerking gestart met Oryx dat een sensorsysteem heeft ontwikkeld om afwijkingen binnen het bewegingspatroon van mensen op te sporen. Stolk: “Hun beweeganalyse willen we virtualiseren met Mixed Reality om zo in fysiotherapie duidelijker te laten zien hoe iemand loopt.” Meijer gaat verder: “Met die virtualisatie kun je bijvoorbeeld veel voorkomende blessures aanpakken met training, die we door de sensoren optimaliseren. Zeker in topsport zie ik een goede business case, maar ook in de breedtesport is dit een meerwaarde.”

 

Bekijk dit artikel en meer op dutchhealthhub.nl

Gerelateerde artikelen