Innovatie-event HLTH rekt healthtech-agenda op

dutchhealthhub
20 juni 2024
6 min
Natuurlijk, er waren voor de zorg inmiddels welbekende trendonderwerpen als AI, big data, digital therapeutics en robotica. Maar het Amerikaanse innovatieplatform annex netwerkevent HLTH maakt er tijdens de eerste Europese editie een punt van om de health tech agenda te verbreden door maatschappelijke onderwerpen als vrouwengezondheid en digitale inclusiviteit toe te voegen. Met naast lering ook royaal vermaak in de vorm van muziek, beeldende kunst en gaming.

“Er zijn hier belachelijk weinig Nederlandse start ups.” Investeerder Douwe Jippes van Healthy.Capital spreekt op de beursvloer zijn verbazing uit over het feit dat het Nederlandse start up-ecosysteem niet en masse naar Amsterdam is getogen voor de eerste editie van HLTH EU.

Daar is volgens Jippes gezien de kwaliteit van de netwerkmogelijkheden alle reden toe. “Ik heb net aan tafel gezeten met de vier mensen die in Duitsland het AI-beleid in de zorg bepalen.” Deelnamekosten hoeven volgens Jippes geen belemmering te zijn. “Start ups krijgen korting. Het is meer dat mensen niet goed weten wie ze hier kunnen tegenkomen.”

Investeringen ophalen

Arts en ondernemer Mohammad Al-Ubaydli brengt een groot deel van de eerste dag in de investors lounge door. Al-Ubaydli is de oprichter van Patients Know Best (PKB). Met inmiddels miljoenen gebruikers heeft zijn initiatief zich ontwikkeld tot Engelands grootste personal  health record (in het Nederlands: persoonlijke gezondheidsomgeving).

Dankzij de samenwerking met de National Health Service (NHS) sluit PKB maandelijks honderdduizend nieuwe patiënten aan en verzendt het bijna anderhalf miljoen berichten. PKB is ook in Nederland actief, maar hier te lande wil brede uitrol van de PGO’s nog niet zo vlotten.

Al-Ubaydli heeft nu de blik gericht op Saudi-Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten en zijn oorspronkelijke thuisland Bahrein. Deze groeispurt vergt werkkapitaal en dat hoopt Al-Ubaydli op HLTH te vinden. “Ik kende HLTH eigenlijk helemaal niet”, bekent Al-Ubaydli. “Maar het is goed dat ik toch uit Londen ben overgekomen.”

Internationaal ecosysteem

Chief Operating Officer Blas Díaz van de Spaanse start up Time is Brain is in Amsterdam neergestreken met een mobiele digitale ECG-unit. De BraiN20 kan locatie-onafhankelijk vroegtijdig beroertes opsporen. Door snelle diagnoses redt het product volgens Díaz niet alleen mensenlevens, maar ook kwaliteit van leven.

“Met ieder uur dat bij een beroerte verstrijkt, daalt de kans op goed herstel met 20 procent.” Op HLTH hoopt Díaz niet zozeer potentiële klanten als wel aansluiting bij het Nederlandse start up-systeem te vinden. Dus laat hij gretig zijn gegevens achter bij PPS-facilitator Health~Holland. “Wij zijn geen Barcelonees of Spaans bedrijf, maar een Europees bedrijf”, verduidelijkt Díaz. “Het ecosysteem rond digitale innovatie in de zorg is uiteindelijk een internationaal fenomeen dat zich in een paar grote hubs concentreert.”

Zwaargewichten

Naast netwerkmogelijkheden treft de bezoeker op HLTH een intensief programma van lezingen, presentaties en paneldiscussies. Om de eerste Europese editie luister bij te zetten, heeft de organisatie een beroep gedaan op een klein leger internationale zwaargewichten.

Chief medical officer Karen DeSalvo van Google Health legt op de Main Stage uit waarom AI in haar optiek bijna net zo baanbrekend kan zijn als ooit penicilline. CIO Dame Vivian Hunt van UnitedHealth, met een jaaromzet van een slordige 350 miljard dollar één van ’s werelds grootste zorgbedrijven, vertelt waarom technologie op zich nooit alle problemen kan oplossen. Alleen in combinatie met menselijke ervaring en vindingrijkheid krijgt technologie waarde.

Ook de programmering op de andere podia is actueel en veelvormig, met internationale sprekers uit alle hoeken en gaten van de zorg. “Om de zorg verder te brengen moet het complete ecosysteem aan tafel zitten”, verklaart Henry Stoneley, landenmanager Verenigd Koninkrijk en Nederland van HLTH, in zijn welkomstwoord deze veelvormigheid.

Dialoog met patiënt

Hoe nobel dit streven ook is, de werkelijkheid is vaak nog anders. Tal van partijen zijn niet of ondervertegenwoordigd in het gesprek over de zorg. Dat begint al bij de patiënt in zijn algemeenheid.

Daar weet Justin Birckbichler van de Savvy Cooperative alles van. Met de campagne #AskPatients probeert de coöperatie zorgaanbieders en leveranciers ook in Amsterdam actief in gesprek te brengen met patiënten.

“Bedrijven denken vaak dat ze alles wat ze nodig hebben al van zorgvragers weten”, zegt BirckBichler. “Of ze denken dat ze niet in gesprek mogen met patiënten.” Dat laatste mag natuurlijk wel, zolang aanbieders maar het verschil in de gaten houden tussen een open dialoog en verkapte marketing.

Women’s health

Wat voor patiënten in den brede geldt, geldt in nog sterkere mate voor specifieke groepen. Vrouwen bijvoorbeeld. Ondanks dat vrouwen meer dan de helft van de wereldbevolking uitmaken, is de zorg niet afgesteld op hun noden, wensen en behoeften. Om vrouwengezondheid op de kaart te zetten, heeft HLTH het thema door het hele programma verweven, met het Women’s Health Hub als brandpunt. Adviesbureau Kearney neemt de gelegenheid te baat  om onder het motto ‘redesigning healthcare with women in mind’ een wereldwijde campagne te starten.

Techquity

Naast vrouwengezondheid is techquity -oftewel: gelijke, onbelemmerde toegang tot digitale (zorg)technologie- een maatschappelijk thema dat HLTH wil aankaarten. Digitale hulpmiddelen hebben de potentie om achtergestelde groepen toegang te geven tot zorg en betere gezondheid. Tezelfdertijd kunnen ze ook precies het omgekeerde bewerkstelligen en deze groepen verder op achterstand zetten.

Denk bijvoorbeeld aan AI-toepassingen die discriminerend zijn. “Het zijn vaak groepen die op grond van eerdere ervaringen met de zorg alle reden hebben om wantrouwend te zijn”, aldus directeur Adimika Meadows Arthur van Health Tech for Medicaid (HT4M). ‘Techquity’ is volgens haar dan ook geen kwestie van technologie, maar begint bij herstel van vertrouwen van groepen die historisch gezien slechte toegang tot zorg hebben. “We moeten niet langer over, maar met deze groepen praten.”

Vertier

Goede gesprekken verdienen wat HLTH betreft een ontspannen setting. Dus is er binnen de formule ook veel ruimte voor vertier. Op de beursvloer kunnen bezoekers kosteloos bij een beautyparlour annex kapsalon terecht. Kunst kijken kan in een door technologieconcern GE gesponsorde galerie, waar de NHS een klein deel van de eigen kunstcollectie heeft tentoongesteld. Ook Nederlands eigen Philips laat zich niet onbetuigd door het Stedelijk Museum af te huren voor de openingsreceptie.

Meer ludiek van aard is de miniarcade die op de beursvloer ingericht. Nostalgische nerds kunnen hier Pacman, Space Invaders of tafelijshockey spelen. En dan is er nog het extra-curriculaire programma, met als klap op de vuurpijl het slotfeest in de Westergasfabriek waar zelfs de Engelse gitaarband The Libertines -een persoonlijke favoriet van HLTH-directeur Jonathan Weiner– voor is ingevlogen.

Bravoure

Het is tekenend voor de bravoure waarmee HLTH zich voor het eerst Europa laat zien. HLTH wil inspireren, de boel opschudden, samenbrengen en in beweging zetten. En dat gebeurt op een manier die een Europees publiek niet altijd gewend is.

In de wandelgangen wordt hier en daar gemonkeld over het stevige prijskaartje voor zowel bezoekers en exposanten. Ook het bezoekersaantal van 3.500 is wellicht minder dan sommigen hadden verwacht. Maar zoals Lina Behrens, hoofd strategie en content, het publiek in haar openingswoord voorhoudt: “Een eerst editie kan nooit perfect zijn. Laat ons vooral weten wat we beter moeten doen, want volgend jaar zijn we hier weer.”

En het jaar daarop. Zoals in vrijwel alles kiest HLTH voor het grote gebaar door zich voor vijf jaar te verbinden aan Amsterdam als thuishonk van HLTH Europe. Makkelijk maakt HLTH het zichzelf niet. Waar kun je als event nog heen als je in de woorden van de organisatie bij inceptie al “het grootste zorginnovatie-evenement in Europa” bent? Het grootste healthtech-event ter wereld worden misschien, maar die claim heeft HLTH op basis van de jaarlijkse samenkomst in de VS al in handen.

logo DHH
Dit is een artikel van Dutch Health Hub. Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws uit de zorgsector? Neem dan een kijkje op de hub en meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Gerelateerde artikelen